Célcsoport:
I – III. évfolyamos Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar hallgatói.
Program szükségessége:
- Az oktatási-nevelési folyamat során a pedagógus a gyerekek személyiségét is fejleszti, értékrendszerére is kihat. Ahhoz, hogy ezt a munkát minőségileg képes legyen végezni, magas szintű önismeretre, kialakult értékrendszerre és kiemelkedően jó kommunikációs képességre van szüksége.
- Számos önismereti és kommunikációfejlesztő játékot ismerhet meg a hallgató, sajátélményű tapasztalatokat szerezhet, amiket aztán felhasználhat gyakorlati – elsősorban osztályfőnöki – munkája során.
- A pedagógusi hivatáshoz szükséges készségek kialakítása különösen fontos, hiszen az empátia, a kommunikációs képesség és a konfliktuskezelési technika hatékonyabbá teheti a pedagógus munkáját és megelőzheti a pedagógusok közt oly gyakori kiégést.
- Az ilyen programoknak szerves részét kellene képezni a pedagógusképzésnek. Ezt a hiányt szeretnénk pótolni ezekkel a programokkal.
- A sikeres programok bizonyíthatnák az önismereti, kommunikációfejlesztő és tanári készségfejlesztő tréningek létjogosultságát a tanárképzésben.
Szakmai vezető:
Döbör Ágota, pszichológus, tanársegéd
A program célkitűzései:
- Rövid távon: kommunikációs készség fejlesztése, önismeret növelése, ezáltal a hallgatók személyiségfejlesztése; a konfliktusok és feszültségek megoldásának hatékony kezelése; a tanári hivatáshoz szükséges készségek kialakítása, megszilárdítása
- Hosszú távon: a pedagógiai munka hatékonyabbá tétele; értékteremtés; kiégés és pályaelhagyás megelőzése
A program tervezett eredményei:
- A fiatalok az önismeret, a hatékony kommunikáció és az empátiás készség különböző szintjeire juthatnak el. Javulnak családi, baráti és párkapcsolataik, tisztábban látják majd a számukra fontos értékeket. Az elért eredmények mértéke függ az általuk befektetett energiától is.
- Az eredményekből közvetve a programokon résztvevő hallgatók majdani diákjai is részesülhetnek.
A kitűzött célokhoz vezető módszerek:
- Témacentrikus beszélgetések
- Szituációs játékok
- Szociometriás játékok
- Egyéni, pár- és kiscsoportos játékok
A program lebonyolításának módja:
Képzési időtartam: összesen 60 óra (2X30 óra), kéthetente 4 órában.
Létszám: kurzusonként 15-20 fő, összesen 40 fő.
Tematika, programterv:
- az önismeretük fejlesztése
- a szakmai identitás kiépítése
- a pedagógus hivatással kapcsolatos félelmek és elvárások feltárása
- a pedagógus hivatáshoz kiemelten szükséges készségek, gondolkodásmódok és viselkedések fejlesztése, úgy mint: kommunikációs- és empátiás készségek, pozitív gondolkodás, önmagunk és mások fejlődésének elősegítése
- a tanult pszichológiai fogalmak és jelenségek gyakorlatba való átültetése
Fiatalok részvétele a programban:
A fiatalok a tréning aktív résztvevői, a játékos feladatok végrehajtói. A kurzus szervezését és meghirdetését a Kft alkalmazottja végzi, a lebonyolításért egy megbízott tréner (pszichológus) felel majd.
Értékelés és utómunkálatok:
A programokat a résztvevők értékelik a tapasztalatok és hiányosságok feltárásával, elégedettség kérdőívvel (mit tanultam, mi tetszett, mi nem tetszett, mit hiányoltam, megfelelt-e előzetes elvárásaimnak, stb.)