|
Célcsoport:
A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar hallgatói.
A program szükségessége:
- A pályakezdőknek számos követelménynek kell megfelelni a munkaerőpiacon. Megfelelő álláskeresési stratégiákkal és technikákkal kell rendelkezniük, hatékonyan kell kommunikálniuk érdekeik képviseletekor. Sok pályán túlképzés tapasztalható, ezért a hallgatóknak fel kell készülniük egy esetleges pályamódosításra is.
- Az előadássorozat nem csupán álláskeresési és kommunikációs stratégiák elsajátításában kíván segíteni, hanem pályaorientációs tanácsot is ad, javítva ezáltal a majdani álláskeresők esélyeit.
- Általános igényként fogalmazódik meg a jugyusok körében, hogy többet tudjanak mind saját képességeikről, lehetőségeikről, mind pedig a különböző szakmák elvárásairól. A program során ezt az igényt is ki szeretnénk elégíteni, szeretnénk segíteni a hallgatóknak a munkaerő-piaci elvárásokhoz való alkalmazkodásban, a munka világában való helytállásban, a hatékony érdekképviseletben.
- Célunk, hogy a résztvevők ismerjék meg az álláskeresés technikájának elméleti alapjait, kapjanak képet a leghatékonyabb álláskeresési módokról, az önéletrajzírás szempontjairól, az állásinterjú felépítéséről, a sikeres állásinterjún elvárt viselkedésről, kommunikációs stílusról; tökéletesítsék kommunikációs stílusukat helyzetgyakorlatokban, szituációs játékokban.
- Próbálják ki, és éljék meg az asszertív érdekérvényesítést és a hatékony problémamegoldást.
- Ismerjék meg a hallgatók a képességeiket és motivációjukat. Találják meg a személyiségüknek, képességeiknek és motivációjuknak legmegfelelőbb pályát.
Szakmai vezetők:
Döbör Ágota, pszichológus, tanársegéd
D. Fizel Natasa, tanár
A program célkitűzései és várható eredményei:
- Rövid távon: A résztvevők kommunikációs készségei fejlődnek, megtanulják a hatékony és asszertív érdekérvényesítést; megismerik a legfontosabb álláskeresési technikákat, az önéletrajz és az állásinterjú szempontjait; ezeket kipróbálva gyakorlatot szereznek a későbbi munkakereséshez; pályatanácsadás során képet kapnak a személyiségükhöz és képességükhöz illeszkedő szakmákról.
- Hosszú távon: Sikeresebben vesznek részt a munkaerőpiacon, könnyebben megtalálják a számukra megfelelő lehetőségeket, így kevésbé lesznek pályaelhagyók, ill. sikeresebb pályamódosításra lesznek képesek.
A kitűzött célokhoz vezető módszerek:
- elméleti képzések, előadások
- szituációs játékok
- helyzetgyakorlatok
- témacentrikus beszélgetések
- egyéni-, pár- és csoportos feladatok
A program lebonyolításának módja:
A kurzust 15 héten át hetente két órában tartják képzett szakemberek.
Képzési időtartam: 30 óra (8 óra elmélet, 22 óra gyakorlat) heti 2 órában
Létszám: 20 fő
Tematika, programterv:
Óraterv:
Pályaorientáció – gyakorlat: 10 óra
Kommunikációelmélet – elmélet: 3 óra
Kommunikációfejlesztés - gyakorlat: 7 óra
Álláskeresési technikák – elmélet: 5 óra
Álláskeresési technikák – gyakorlat: 5 óra
Részletes tematika:
- Képességek (képességek mérése)
- Személyiség alapvető jellemzői, személyiség és munka viszonya
- Motivációs rendszer
- Pályaalkalmasság
- Pályaorientáció, pályatanácsadás
- A verbális kommunikáció
- A nonverbális kommunikáció, a testbeszéd
- A hatékony kommunikáció, a meggyőzés
- Munkahelyi helyzetek
- Konfliktusmegoldás különböző helyzetekben, asszertív érdekérvényesítés
- Az álláskeresés formái
(újság, saját hirdetés, „kopogtatás”, informális csatornák használata)
- Önéletrajzírás
(hagyományos és amerikai típusú, kézzel írott, kísérőlevél és köszönőlevél)
- A leendő munkaadóval történő személyes találkozás kritériumai
(megjelenés, verbális és nonverbális kommunikáció);
Szituációs játékok, a munkáltatóval történő személyes találkozás szimulálása
- Az állásinterjú (várható kérdések, felvételi lap lehetséges adatai, referenciák);
Helyzetgyakorlatok, szimulált állásinterjúk
- Munkáltatóval kialakult konfliktushelyzetek kezelése
A fiatalok résztvétele a programban:
A fiatalok a program aktív résztvevői, a feladatok, gyakorlatok, szimulált helyzetek végrehajtói.
Értékelés és utómunkálatok:
Az értékelést a résztvevő hallgatók végzik, elégedettség kérdőívet töltenek ki, mely feltárja a hiányosságokat, gyenge oldalakat, és a hallgatók által vélt hasznosíthatóságot is. Az utómunkálatok során ezeket feldolgozva alakítjuk tovább a programot |
|
|